Klasa 1-3

  • Mam odpowiedni strój sportowy (obuwie i ubranie).

  • Sprawnie przebieram się przed zajęciami.

  • Chętnie wykonuję ćwiczenia zaproponowane mi przez nauczyciela.

  • Chętnie biorę udział w zabawach zespołowych.

  • Dbam o sprzęt sportowy, pomoce, z których korzystam.

  • Zachowuję zasady bezpieczeństwa.

  • Zachowuję się uczciwie w grach i zawodach.

  • Wykazuję zrozumienie dla trudności albo niepowodzeń rówieśników.

WYCHOWANIE FIZYCZNE

Klasa 1

  • Wykonam pracę plastyczną zgodnie z tematem.

  • Praca będzie czysta i wykonana estetycznie.

  • Doprowadzam pracę do końca.

  • Pracuję samodzielnie.

 

Klasa 2-3

  • Wykonam pracę plastyczną zgodnie z tematem.

  • Zagospodarowuję całą przestrzeń na kartce.

  • Praca będzie czysta i wykonana estetycznie.

  • Doprowadzam pracę do końca.

  • Pracuję samodzielnie.

EDUKACJA ARTYSTYCZNA

Klasa 1

  • Śpiewam proste piosenki dla dzieci.

  • Odtwarzam proste rytmy.

  • Tworzę proste ilustracje dźwiękowe i improwizacje ruchowe.

 

Klasa 2-3

  • Śpiewam proste piosenki dla dzieci.

  • Śpiewam hymn narodowy.

  • Odtwarzam proste rytmy i wzory rytmiczne.

  • Rozróżniam podstawowe elementy muzyki (rytm, melodia, wysokość dźwięku, akompaniament, tempo, dynamika).

  • Określam nastrój i charakter słuchanego utworów muzycznych

  • Rozróżniam dźwięki wysokie, średnie i niskie;

  • Rozpoznaję barwę głosu: bas i sopran oraz instrumentów: fortepian, gitara, skrzypce, trąbka, flet, perkusja.

  • Rozpoznaję utwory wykonane solo i zespołowo, na chór i orkiestrę.

  • Tworzę proste ilustracje dźwiękowe i improwizacje ruchowe.

 

EDUKACJA MUZYCZNA

Klasa 1

  • Znam prawa i obowiązki ucznia.

  • Wiem, w jakim regionie mieszkam.

  • Znam symbole narodowe, nazwę swojego kraju.

  • Wiem, że Polska leży w Europie.

  • Rozpoznaję podstawowe zawody i wytwory jakie powstają w wyniku ich wykonywania.

  • Wiem, gdzie można się bezpiecznie bawić, a gdzie nie.

  • Znam numery alarmowe, wiem jak zachować się w razie wypadku.

 

Klasa 2-3

  • Znam prawa i obowiązki ucznia.

  • Wiem, w jakim regionie mieszkam.

  • Znam najważniejsze obiekty i tradycje mojej okolicy.

  • Znam symbole narodowe, nazwę swojego kraju.

  • Znam najważniejsze wydarzenia historyczne.

  • Wiem, że Polska leży w Europie.

  • Nazywam sąsiadów mojego kraju.

  • Rozpoznaję flagę i hymn Unii Europejskiej.

  • Rozpoznaję podstawowe zawody i wytwory jakie powstają w wyniku ich wykonywania.

  • Wiem, gdzie można się bezpiecznie bawić, a gdzie nie.

  • Znam numery alarmowe, wiem jak zachować się w razie wypadku.

EDUKACJA SPOŁECZNA

Klasa 1.

  • Opisuję życie w wybranych ekosystemach: w lesie, na łące, na polu.

  • Wiem, jakie warunki są konieczne do rozwoju roślin.

  • Wiem, jaki pożytek przynoszą zwierzęta hodowlane  środowisku i podaję proste przykłady.

  • Wiem, jakie produkty otrzymujemy z roślin uprawnych.

  • Wyjaśniam zależność zjawisk przyrody od pór roku;

  • Wiem, jak zachować się odpowiednio do warunków atmosferycznych.

  • Znam podstawowe zasady racjonalnego odżywiania się.

  • Rozumiem konieczność kontrolowania stanu zdrowia i stosuję się do zaleceń

  • lekarza.

 

Klasa 2-3.

  • Obserwuję i prowadzę proste doświadczenia przyrodnicze, analizuję je i wiążę przyczynę ze skutkiem.

  • Opisuję życie w wybranych ekosystemach: w lesie, ogrodzie, parku, na łące i w zbiornikach wodnych;

  • Wiem, jakie warunki są konieczne do rozwoju roślin i zwierząt w gospodarstwie domowym, w szkolnych uprawach i hodowlach itp.

  • Wiem, jaki pożytek przynoszą zwierzęta środowisku i podaję proste przykłady.

  • Nazywam charakterystyczne elementy typowych krajobrazów Polski: nadmorskiego, nizinnego, górskiego.

  • Rozpoznaję i nazywam niektóre zwierzęta egzotyczne.

  • Wyjaśniam zależność zjawisk przyrody od pór roku.

  • Wiem, jak zachować się odpowiednio do warunków atmosferycznych.

  • Potrafię segregować śmieci.

  • Wiem, jak oszczędzać wodę.

  • Wiem, jak chronić przyrodę.

  • Znam wpływ przyrody nieożywionej na życie ludzi, zwierząt i roślin.

  • Nazywam podstawowe części ciała i organy wewnętrzne ludzi.

  • Znam podstawowe zasady racjonalnego odżywiania się.

  • Rozumiem konieczność kontrolowania stanu zdrowia i stosuje się do zaleceń lekarza.

  • Orientuję się w zagrożeniach ze strony roślin i zwierząt, a także w zagrożeniach typu burza, huragan, śnieżyca, lawina, powódź itp.; wiem, jak trzeba zachować się w takich sytuacjach.

EDUKACJA PRZYRODNICZA

Klasa 1

  • Rozumiem treść zadania tekstowego.
  • Wskazuję dane i szukane.
  • Zapisuję poprawne rozwiązanie.
  • Podaję właściwą odpowiedź.

 

Klasa 2-3

  • Uzupełniam treść zadania.
  • Układam treść zadania do:

- formuły matematycznej;

- pytania;

- odpowiedzi.

  • Zapisuję poprawne rozwiązanie.
  • Podaję właściwą odpowiedź.

ZADANIA TEKSTOWE

Klasa 1

  • Wykonuję łatwe obliczenia pieniężne.

  • Znam będące w obiegu monety i banknoty w zakresie 20.

  • Porównuję przedmioty cięższe i lżejsze.

  • Znam kolejność pór roku, dni tygodnia, nazw miesięcy.

  • Odczytuję pełne godziny na zegarze w systemie 12- godzinnym.

  • Posługuję się określeniem: godzina.

  • Wykonuję proste obliczenia zegarowe (godzinowe).

 

Klasa 2-3

  • Wykonuję łatwe obliczenia pieniężne.

  • Posługuję się jednostkami: złoty, groszy.

  • Znam będące w obiegu monety i banknoty w zakresie 1000.

  • Mierzę i zapisuję wynik pomiaru długości, szerokości i wysokości przedmiotów oraz odległości.

  • Posługuję się jednostkami: milimetr, centymetr, metr, kilometr.

  • Ważę przedmioty, różnicuję przedmioty cięższe i lżejsze.

  • Używam określeń: kilogram, pół kilograma, dekagram, gram.

  • Odmierzam płyny różnymi miarkami.

  • Posługuję się określeniami: litr, pół litra, ćwierć litra.

  • Odczytuję temperaturę.

  • Zapisuję daty.

  • Znam kolejność pór roku, dni tygodnia, miesięcy.

  • Stosuję obliczenia kalendarzowe.

  • Odczytuję godziny na zegarze w systemie 12-, 24- godzinnym.

  • Posługuję się określeniem: godzina, pół godziny, kwadrans, minuta, sekunda, doba.

  • Wykonuję proste obliczenia zegarowe.

UMIEJĘTNOŚCI PRAKTYCZNE

Klasa 1

  • Układam obiekty w serie rosnące i malejące, numeruję je.

  • Dodaję i odejmuję w zakresie 20.

  • Porównuję liczby w zakresie 20 z zastosowaniem znaków: < , > , =.

 

Klasa 2

  • Układam obiekty w serie rosnące i malejące, numeruję je.

  • Dodaję i odejmuję w zakresie 100.

  • Porównuję liczby w zakresie 100 z zastosowaniem znaków: < , > , =.

  • Mnożę i dzielę w zakresie 30.

  • Rozwiązuję równania jednodziałowe z niewiadomą w postaci okienka.

 

Klasa 3

  • Układam obiekty w serie rosnące i malejące, numeruję je.

  • Dodaję i odejmuję w zakresie 1000.

  • Porównuję liczby w zakresie 1000 z zastosowaniem znaków: < , > , =.

  • Mnożę i dzielę w zakresie 100.

  • Rozwiązuję równania jednodziałowe z niewiadomą w postaci okienka.

  • Rozwiązuję proste zadania tekstowe na porównywanie ilorazowe.

LICZENIE

Klasa 1

  • Rozpoznaję i nazywam figury: koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt.

 

Klasa 2-3

  • Rozpoznaję i nazywam figury: koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt.

  • Rysuję odcinki o podanej długości.

  • Obliczam obwody trójkątów i prostokątów.

  • Znam pojęcie linii prostej, łamanej, krzywej.

  • Mierzę długości odcinków i łamanych.

GEOMETRIA

Klasa 1

  • Piszę cyfry o kształcie zgodnym ze wzorem.

  • Umieszczam cyferki we właściwych kratkach i pozostawiam między nimi równe odstępy.

  • Klasyfikuję obiekty, tworzę kolekcje i dobieram obiekty z serii.

  • Określam położenie przedmiotów w przestrzeni i względem danego obiektu.

  • Rysuję drugą połowę figury symetrycznej oraz kontynuuję wzory.

  • Rysuję figury w powiększeniu.

  • Rozpoznaję i nazywam liczby od 0 do 20.

  • Znam znaki: +. -, =, <, >

Klasa 2

  • Klasyfikuję obiekty, tworzę kolekcje i dobieram obiekty z serii.

  • Wyprowadzam kierunki od siebie i innych osób, określam położenie obranego obiektu na płaszczyźnie i w przestrzeni.

  • Rysuję drugą połowę figury symetrycznej oraz kontynuuję wzory.

  • Rysuję figury w powiększeniu lub pomniejszeniu.

  • Znam znaki: +. -, =, <, >, :,

  • Odczytuję i zapisuję liczby rzymskie od I do XII

Klasa 3

  • Klasyfikuję obiekty, tworzę kolekcje i dobieram obiekty z serii.

  • Wyprowadzam kierunki od siebie i innych osób, określam położenie obranego obiektu na płaszczyźnie i w przestrzeni.

  • Rysuję drugą połowę figury symetrycznej oraz kontynuuję wzory.

  • Rysuję figury w powiększeniu lub pomniejszeniu.

  • Wyróżniam cyfry dziesiątek i cyfry jedności;

  • Znam znaki: +. -, =, <, >, :.

  • Odczytuję i zapisuję liczby rzymskie od I do XII

  • Rozumiem pojęcia: suma, różnica, odjemna, odjemnik, czynnik, iloczyn, iloraz, dzielnik, dzielna.

MATEMATYKA

Klasa 1

  • Wskazuję dwuznaki i spółgłoski miękkie.

  • Wskazuję samogłoski i spółgłoski w wyrazie lub zbiorze liter.

  • Umiem policzyć głoski i litery w wyrazie, sylabie.

  • Dzielę wyrazy na sylaby i głoski.

Klasa 2-3

  • Wskazuję dwuznaki i spółgłoski miękkie.

  • Wskazuję samogłoski i spółgłoski w wyrazie lub zbiorze liter.

  • Umiem policzyć głoski i litery w wyrazie, sylabie.

  • Umiem policzyć wyrazy w zdaniu, zdania w tekście.

  • Dzielę wyrazy na sylaby i głoski.

  • Umiem rozpoznać w tekście zdania: oznajmujące, rozkazujące, pytające.

  • Potrafię ułożyć zdanie: oznajmujące, rozkazujące i pytające.

  • Znam alfabet.

  • Umiem uporządkować wyrazy alfabetycznie.

  • Umiem utworzyć rodzinę wyrazów.

  • Rozpoznaję nazwy rzeczy, osób, roślin, zwierząt.

  • Umiem utworzyć wyrazy w liczbie mnogiej i pojedynczej.

  • Wskazuję wyrazy oznaczające wykonywaną czynność.

  • Umiem odmienić wyrazy oznaczające czynności przez osoby i liczby.

  • Umiem rozpoznać wyrazy oznaczające cechy.

  • Potrafię rozwijać zdanie pojedyncze.

GRAMATYKA

Pisanie z pamięci

Klasa 1

  • Piszę zdanie (zdania, wyrazy) z pamięci.
  • Zdania zapisuję od wielkiej litery i kończę kropką.
  • Dbam o poprawność ortograficzną tekstu.

Klasa 2-3

  • Czytam zdanie (zdania, wyrazy) zapamiętując pisownię wyrazów.
  • Piszę zdanie (zdania, wyrazy) z pamięci.
  • Zdania zapisuję od wielkiej litery i kończę odpowiednim znakiem interpunkcyjnym;
  • Umiem zastosować sprawdzaną zasadę ortograficzną w pisowni wyrazów;
  • Dbam o poprawność tekstu.
  • Czytelnie i estetycznie zapiszę tekst.
  •  

Pisanie ze słuchu

Klasa 2-3

  • Piszę zdanie (zdania) dyktowane przez nauczyciela.
  • Zdania zapisuję od wielkiej litery i kończę odpowiednim znakiem interpunkcyjnym;
  • Umiem zastosować sprawdzaną zasadę ortograficzną w pisowni wyrazów;
  • Dbam o poprawność tekstu.

ORTOGRAFIA

Klasa 1

  • Piszę w liniaturze.
  • Łączę litery w wyrazach.
  • Litery mają kształt, wielkość i proporcje zbliżone do wzornika.
  •  

Klasa 2-3

  • Piszę w liniaturze.
  • Łączę litery w wyrazy ciągłym i płynnym ruchem.
  • Litery mają poprawny kształt, wielkość, proporcje .
  • Potrafię starannie przepisać drukowany i pisany tekst.

PISANIE

Klasa 1

  • Przedstawiam w odpowiedniej kolejności najważniejsze wydarzenia z utworu.
  • Uwzględniam głównych bohaterów.
  • Staram się nie powtarzać tych samych wyrazów po kilka razy.

Klasa 2

  • Przedstawiam w odpowiedniej kolejności najważniejsze wydarzenia z utworu.
  • Uwzględniam wszystkich bohaterów;
  • Staram się, żeby opowiadanie miało wstęp, rozwinięcie i zakończenie;
  • Staram się nie powtarzać tych samych wyrazów po kilka razy;

Klasa 3

  • Przedstawiam w odpowiedniej kolejności najważniejsze wydarzenia z utworu.
  • Uwzględniam wszystkich bohaterów.
  • Opowiadanie ma wstęp, rozwinięcie i zakończenie.
  • Staram się nie powtarzać tych samych wyrazów po kilka razy.

WYPOWIEDZI USTNE

Klasa 1

  • Odczytuję znaki informacyjne, piktogramy, uproszczone rysunki i napisy.
  • Rozumiem znaczenie przeczytanych wyrazów i zdań, dobieram podpisy do   ilustracji.
  • Odpowiadam na pytania związane z tekstem.
  • Układam wyrazy z liter, sylab.
  • Układam zdania z wyrazów, sylab.

 

Klasa 2

  • Odczytuję znaki informacyjne, piktogramy, uproszczone rysunki i napisy.
  • Dobieram podpisy do ilustracji.
  • Rozumiem samodzielnie przeczytane teksty: wyciągam z nich wnioski, poprawnie odpowiadam na pytania, poprawnie układam pytania na podstawie treści, wyszukuję w tekście potrzebne informacje, wskazuję głównych bohaterów, rozwiązuję krzyżówki i inne zadania związane z tekstem.
  • Ze zrozumieniem czytam lektury.
  • Układam wyrazy i zdania z rozsypanek.
  • Układam krótkie teksty ze zdań.

 

Klasa 3

  • Odczytuję znaki informacyjne, piktogramy, uproszczone rysunki i napisy.
  • Dobieram podpisy do ilustracji.
  • Rozumiem samodzielnie przeczytane teksty: wyciągam z nich wnioski, poprawnie odpowiadam na pytania, poprawnie układam pytania na podstawie treści, wyszukuję w tekście potrzebne informacje, zaznaczam wybrane fragmenty, określam czas i miejsce akcji, wskazuję głównych bohaterów,  rozwiązuję krzyżówki i inne zadania związane z tekstem.
  • Ze zrozumieniem czytam lektury.
  • Układam wyrazy i zdania z rozsypanek.
  • Układam krótkie teksty ze zdań.

CZYTANIE ZE ZROZUMIENIEM

Klasa 1

  • Czytam prosty tekst wyrazami lub zdaniami, powoli i wyraźnie.
  • Wszystkie wyrazy czytam poprawnie.
  • Dłuższe wyrazy mogę dzielić na sylaby lub literować.
  • Staram się zwracać uwagę na kropkę, znak zapytania, wykrzyknik.

Klasa 2

  • Czytam prosty tekst płynnie – całymi zdaniami, w dobrym tempie.
  • Wyrazy czytam całościowo (trudniejsze i dłuższe mogę dzielić na sylaby).
  • Wszystkie wyrazy czytam poprawnie.
  • Uwzględniam znaki przestankowe (, . ? !).

Klasa 3

  • Czytam tekst płynnie – całymi zdaniami, w dobrym tempie.
  • Wszystkie wyrazy czytam poprawnie.
  • Uwzględniam znaki przestankowe (, . ? !).
  • Czytam z odpowiednią intonacją i ekspresją.

GŁOŚNE CZYTANIE

  Tańczę, śpiewam, gram na instrumentach.

Współpracuję w grupie.

Rysuję, maluję, wycinam, lepię.

Piszę, liczę, czytam łatwe teksty.

Poznaję otaczające mnie środowisko.

Rozwiązuję łamigłówki i rebusy.

Piszę zgodnie ze wzorem.

Rysuję szlaczki zgodnie ze wzorem.

Litery i szlaczki piszę ołówkiem.

Rysuję i koloruję kredkami.

Wycinam dokładnie po linii.

Dokładnie naklejam naklejki.

Pracuje czysto i starannie.

Obserwuję i słucham uważnie.

Doprowadzam rozpoczętą pracę do końca.

Wypowiadam się pełnymi zdaniami.

 

EDUKACJA PRZEDSZKOLNA

Potrafię właściwie wyrażać swoje emocje.

Potrafię rzetelnie wykonywać swoje szkolne obowiązki.

Potrafię współpracować w grupie.

Potrafię właściwie zachowywać się w miejscach publicznych.

Przestrzegam zasad bezpieczeństwa w czasie wyjść i wycieczek.

Pomagam słabszym i potrzebującym mojej pomocy.

Przestrzegam zasad obowiązujących w klasie.

Cieszę się z sukcesów i wygranych innych osób.

Jestem miły/a, grzeczny/a, kulturalny/a, tolerancyjny/a.

Szanuję kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły.

ZACHOWANIE

UMIEJĘTNOŚCI W KLASACH 0-3

DRODZY RODZICE!

 

Przedstawiamy Wam swoistego rodzaju drabinkę osiągnięć dla uczniów z klas 0 - 3. Jest to optymalny zestaw umiejętności, które powinny zdobyć Wasze pociechy kończąc poszczególne klasy, dlatego ta lista jest dość obszerna. Pamiętajcie jednak, że różne tempo i poziom rozwoju poszczególnych funkcji psychicznych u dzieci w tym samym wieku jest zjawiskiem typowym i powszechnym. Wynika ono z indywidualnego tempa dojrzewania mózgu dziecka oraz ze specyfiki doświadczeń́ społeczno-kulturowych. Dlatego warto obserwować swoje dziecko i wspierać je w zdobywaniu kolejnych sprawności, dając jednocześnie czas na pokonywanie ewentualnych trudności.

 

Na podstawie: Brzezińska, Matejczuk i Nowotnik, 2012, s. 7–8.

Klasy 0-3

12 lutego 2024
Jak co roku dzieci i młodzież z naszej gminy mogą liczyć na szeroki wachlarz zajęć, warsztatów, spotkań i wyjazdów organizowanych
23 stycznia 2024
W dniach 15-18 stycznia z okazji kolejnej rocznicy urodzin Alana Alexandra Milne obchodziliśmy „Tydzień z Kubusiem Puchatkiem”. Obok przeprowadzonych zajęć
22 stycznia 2024
Głównym celem projektu jest zaprzyjaźnienie dzieci z matematyką. Budowanie świadomości, że jest ona obecna we wszystkich dziedzinach życia, otacza nas

WYCHOWAWCY

 

klasa 0a - p. Katarzyna Szłapka, sala nr 4

klasa 0b - p. Dominika Demuth - sala nr 1

klasa 0c - p. Dominika Siąkowska-Goździk, sala nr 2

 

klasa 1a - p. Katarzyna Frygier, sala nr 101

klasa 1b - p.  Ewa Walczak, sala nr 108

klasa 1c - p. Milena Wieruszewska, sala nr 102

 

klasa 2a - p. Iwona Depczyńska, sala nr 105

klasa 2b - p. Alicja Plenzler, sala nr 109

klasa 2c - p. Sylwia Hojka, sala nr 109

 

klasa 3a - p. Hanna Jankowska, sala nr 3

klasa 3b - p. Małgorzata Czarnecka-Dudek, sala nr 102

klasa 3c - p. Iwona Żak, sala nr 3