05 lutego 2021

W ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa dotyczącego wspierania w latach 2016-2020 organów prowadzących szkoły oraz biblioteki pedagogiczne w zakresie rozwijania zainteresowań uczniów przez promocję i wspieranie czytelnictwa dzieci i młodzieży, w tym zakup nowości wydawniczych, biblioteka naszej szkoły otrzymała w roku 2020 środki finansowe na zakup książek. Księgozbiór biblioteki wzbogacił się o 796 książek ( w tym 653 tytuły i 150 egzemplarzy lektur) o wartości 15 000 zł, z czego dotacja wynosiła 12 000 zł, a pozostałe 3 000zł stanowił wkład własny gminy.

 

W czerwcu 2020 r. dostępna była ankieta dla uczniów, rodziców i nauczycieli, na podanie propozycji książek, które warto zakupić do biblioteki. W oparciu o podane propozycje dokonano wyboru książek do zakupu. Cenną wskazówka były również wypowiedzi uczniów na temat ich zainteresowań przekazane podczas rozmów i porad czytelniczych w bibliotece szkolnej. Przeprowadzono konsultacje z pracownikami Mosińskiej Biblioteki Publicznej, przede wszystkim pod kątem wyposażenia biblioteki w lektury szkolne, nowości wydawnicze, a także zainteresowań czytelniczych. Pozyskano listę książek najczęściej wypożyczanych przez dzieci i młodzież. Przeanalizowano Złotą Listę Książek opublikowaną przez Fundację Cała Polska Czyta Dzieciom, a także listy rankingowe dostępne w Internecie książek zakupionych przez inne szkoły w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa. Sporządzona lista woluminów do zakupu uzyskała pozytywną opinię Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego.

 

We wrześniu 2020 biblioteka przesłała do rodziców przez dziennik Librus list pani Ireny Koźmińskiej, na temat znaczenia głośnego czytania książek dzieciom. Przesłano również prezentację multimedialną "Jak i dlaczego zachęcać dzieci do czytania".            

 

Realizację większości projektów pokrzyżowała nam niestety pandemia i brak bezpośredniego kontaktu z czytelnikami, głównie z klas IV - VIII, które od 26 października 2020r. przebywały na nauczaniu zdalnym.

           

W ramach współpracy z Mosińską Biblioteką Publiczną odbyła się wystawa fotografii z konkursu zorganizowanego dla dzieci z klas I -III, "Czytam, bo lubię"(listopad 2020r). Uczniowie z klas pierwszych brali udział w projekcie "W misiowej krainie". Polegał on na czytaniu książek o bajkowych misiach oraz o niedźwiedziach. Jego celem było zdobycie wiadomości o życiu i zwyczajach  tych groźnych zwierząt, ale także poznanie wielu misiów, bohaterów bajek, np. Miś Uszatek, Kubuś Puchatek, miś Paddington, Miś Yogi itp. Na zakończenie projektu w Dzień Pluszowego Misia, uczniowie oglądali prezentację, rozwiązywali zagadki, quizy, śpiewały piosenki, które przesłane zostały przez dziennik Librus (dzieci przebywały już na nauczaniu zdalnym). Uczniowie klas trzecich brali udział w projekcie "Podróże z małą reporterką". Dzieci zapoznały się z całą serią książek o Neli i podzielone zostały na kilkuosobowe grupy. Każda grupa wybierała jeden tytuł z serii, a jej zadaniem było przeczytanie książki i zebranie ciekawych materiałów, dotyczących miejsca na świecie, omawianego w książce, np. Karaiby, dżungla, koło podbiegunowe, oceany, kontynenty. Następnie uczniowie pracowali nad plakatem, który miał zachęcać inne dzieci do przeczytania książki o Neli. Powstały bardzo ciekawie zaprojektowane plakaty, które można było obejrzeć na wystawie.

 

Dzięki udziałowi w Programie biblioteka wzbogaciła księgozbiór o wiele nowych pozycji książkowych. Zakupione nowości to atrakcyjne książki, często bestsellery, utwory znanych i   lubianych autorów, dostosowane do potrzeb i oczekiwań uczniów oraz lektury. Największym zainteresowaniem wśród uczniów cieszą się tzw. nowości wydawnicze. Są wśród nich serie wydawnicze: „Zaopiekuj się mną”, „Nela, mała reporterka”, „Magiczne drzewo”, „Biuro detektywistyczne Lassego i Mai”, „Wiedźmin”. Wśród chłopców dużym zainteresowaniem cieszy się seria wydawnicza „Najfutbolniejsi, "Koszmarny Karolek”, a także “Dziennik Cwaniaczka”. Najmłodsze dzieci najczęściej sięgają po książki z serii "Czytam sobie", "Kicia kocia", seria o kocie Cukierku, "Czytamy bez mamy" oraz "Pierwsze czytanki". Z myślą o dzieciach niepełnosprawnych w ramach programu zakupiono książki pisane dużą czcionką z przewagą ilustracji oraz książki poruszające problemy integracji, tolerancji, wyrozumiałości i pomocy innym.

 

Tak ciekawie doposażony księgozbiór pozwala uczniom miło, ciekawie i pożytecznie spędzić czas w szkole i w domu, przyciąga uczniów do biblioteki oraz rozbudza zainteresowania czytelnicze.

           

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa