W dniach od 9 do 11 marca 2022 r. w Szkole Podstawowej nr 1 w Mosinie obchodziliśmy Tydzień Cypryjski. Podejmowane działania edukacyjne związane były z uczestnictwem nauczycieli naszej szkoły w programie Erasmus+ „Przez dwujęzyczność do przyszłości”, którzy w ramach odbywanych mobilności odwiedzili kilka europejskich krajów. Zadaniem każdego z nauczycieli było m.in. przybliżenie najważniejszych informacji o odwiedzanym kraju całej społeczności szkolnej. Tydzień Cypryjski został przygotowany przez dwie nauczycielki Anitę Walachowską i Ewę A. Szymańską. Pierwszym zadaniem było zebranie przez grupę uczniów, pod kierunkiem nauczyciela, najważniejszych informacji o kulturze, historii, sytuacji politycznej, przyrodzie, kuchni i zwyczajach cypryjskich oraz przygotowanie tablicy informacyjnej dla swoich kolegów. Następnie chętni uczniowie mogli wykonać specjalnie dla nich przygotowane zadania: interaktywną grę z wiedzy o Cyprze
https://www.thinglink.com/card/1556015865109938179?buttonSource=qrcode, quiz w aplikacji Kahoot, przygotowywali słowniczek kilku najważniejszych słówek oraz mogli zabawić się w asów wywiadu i rozszyfrować słowa klucze zapisane przy pomocy greckich liter. Aby wykonać to zadnie uczniowie musieli także wykorzystać swoją znajomość języka angielskiego. Po podsumowaniu wyników zadania zwycięzcy uczniowie uzyskali możliwość uczestniczenia w warsztatach kulinarnych. Zajęcia te nie były tylko ucztą kulinarną, były okazją do rozmowy o tradycjach cypryjskich, zwyczajach i historii kraju. Uczniowie pracowali w grupach, każda z nich otrzymała dwa przepisy dań cypryjskich do wykonania oraz potrzebne produkty. Przepisy były przygotowane w języku angielskim, a uczniowie przygotowywali grillowane warzywa z serem holloumi, sałatkę grecką, pitę oraz lahmacun, tradycyjną pizzę turecką. Aromat kuchni cypryjskiej pachnącej warzywami i przyprawami roznosił się po całym szkolnym piętrze, a smak …., no cóż poznali tylko uczestnicy warsztatów. Po zakończonych działaniach kulinarnych i wspólnej degustacji przygotowanych przysmaków uczniowie mieli czas na wypełnienie kart pracy, w których określali trudność zadań, oceniali smak przygotowanych przez siebie potraw, oceniali również jakość warsztatów. Karty pracy uczniowie wypełniali w języku angielskim.
Tydzień Cypryjski był bardzo ciekawym przeżyciem dla uczniów naszej szkoły. Chętnie poznawali kulturę, historię, klimat, kuchnię tego kraju. Okazało się, że mają w sobie dużą ciekawość świata, chcą poznawać i odkrywać. Zastosowanie metody CLIL na pewno uatrakcyjniło naukę, gdyż sednem tej metody jest nauka przez działanie, dzięki której nauczane treści merytoryczne i językowe znajdują bezpośrednie zastosowanie w praktyce. Poza tym zastosowanie tej metody przyczynia się do rozwoju takich umiejętności miękkich jak komunikatywność, myślenie przedsiębiorcze i rozwiązywanie problemów, zarządzanie czasem, itd. Uczy pracy zespołowej i rozwija kreatywność. Uczniowie pracujący podczas podejmowanych działań edukacyjnych mimo różnicy wieku stworzyli bardzo efektywnie pracujące grupy, doskonale się między sobą komunikowali, a efekty ich pracy były zachwycające!
Mamy nadzieję, że podjęte w szkole działania przyczyniły się chociaż w małym stopniu do rozbudzenia zaciekawienia inną kulturą i pokazały, że poznawanie nowych krajów, miejsc i ludzi może mieć również fantastyczny smak!!