19 maja 2022

SP nr 1 w Mosinie we współpracy z placówkami z Estonii, Włoch i Portugalii realizuje w latach 2019-2022 projekt Erasmus+ „Uniwersalny Język Sztuki” (w skrócie ULA). Dzięki otrzymanemu grantowi nasi podopieczni mogą bezpłatnie nie tylko uczestniczyć w dodatkowych zajęciach, ale także realizować tzw. mobilności, czyli uczyć się za granicą w szkołach partnerskich.

Z uwagi na sytuację pandemiczną wyjazdy uczniowskie zostały na dwa lata zawieszone, dlatego gdy tylko pojawiła się możliwość podróżowania, wykorzystaliśmy okazję do nadrabiania zaległości i cztery dni po powrocie z Włoch, w piątek 6 maja 2022 r., wyruszyliśmy autokarem na kolejną wyprawę – tym razem na krańce do Estonii, do miasta Kohtla-Järve. Do przejechania mieliśmy prawie 1400 km.

Po drodze zatrzymaliśmy się na nocleg i krótkie zwiedzanie w litewskim Kownie, w którym mieszkał i pracował nasz wieszcz narodowy Adam Mickiewicz. Następnego dnia zrobiliśmy postój w pięknej stolicy Łotwy – Rydze. Wybraliśmy się tam także na spacer pod opieką pani Ludmily – polskojęzycznej przewodniczki. Wieczorem natomiast dotarliśmy do naszego pierwszego celu – Tallina, stolicy Estonii, w którym następnego dnia zaczynała się nasza mobilność.

Program pobytu objął następujące punkty:

Niedziela 8 maja 2022, Tallin:

- sztuka fotografii – zajęcia w Muzeum „Fotografiska”;

- średniowieczna sztuka architektoniczna – spacer ulicami Starego Miasta;

- seminarium na powietrzu “Sztuka uliczna jako przykład tolerancji”;

- zajęcia artystyczne w Muzeum Marcepanu.

Poniedziałek 9 maja, Kohtla- Järve

- poznanie szkoły i koncert chóru;

- zabawy integracyjne i lekcja języka estońskiego;

- festiwal sztuki ulicznej, cześć 1 – tworzenie prac na starych kartkach z gazet  pt. „Moja Europa”;

- festiwal sztuki ulicznej, część 2 – tworzenie plakatów „Stop nękaniu” przy użyciu grafiki komputerowej;

- sztuka kulinarna – wspólne przygotowanie kolacji.

Wtorek 10 maja, Kohtla- Järve, Toila, Narva

- festiwal sztuki ulicznej, część 3 – tworzenie prac z materiałów recyklingowych (dżins, skrawki materiałów itp.) oraz ozdabianie butelek gliną;

- uniwersalny język natury – wizyta w Toila Parku nad Zatoką Fińską Morza Bałtyckiego;

- średniowieczna architektura zamku w Narwie, zajęcia artystyczne – tworzenie tarcz-magnesów z symbolami Estonii;

- zajęcia sportowo-relaksacyjne w Tolia Spa.

Środa 11 maja, Kohtla- Järve

- zajęcia z fotografii „Polowanie na piękno”;

- prezentacja przykładów sztuki ulicznej ze wszystkich krajów partnerskich;

- sztuka teatru – napisanie scenariusza w oparciu o narodowe bajki lub legendy, przygotowanie rekwizytów, wystawienie sztuki.

Czwartek 12 maja Kauksi

- zajęcia w centrum edukacyjnym nad jeziorem Peipsi;

- metoda ‘Żywej biblioteki’ -  historia sztuki ulicznej oczyma nauczycielki z Estonii;

- kolacja pożegnalna z tańcami ludowymi i wręczeniem certyfikatów.

Zachęcamy też do obejrzenia foto-relacji z wyjazdu KLIKNIJ TU:

oraz śledzenia naszej grupy Erasmus+ UNIVERSAL LANGUAGE OF ART na FB https://www.facebook.com/groups/424033641616836/

Kolejna erasmusowa przygoda za nami. To był niesamowity wyjazd, jak zwykle pełen wrażeń i zbierania nowych, cennych doświadczeń. Estońska szkoła, w której zamiast dzwonków z głośników płynie przyjemna muzyka, na w-f dzieci chodzą na szkolny basen, a pracownia plastyczna ma nawet piec do wypalania ceramiki, zrobiła na nas wrażenie. Bardzo się cieszymy, że po pokonaniu wielu przeszkód, udało nam się dotrzeć do tej nadbałtyckiej republiki.