13 listopada 2018

Inspiracją do napisania programu dla oddziałów przedszkolnych była książka pt. „7 nawyków szczęśliwego dziecka”, autorstwa Seane’a Coveya. Główną ideą całego przedsięwzięcia jest przyswojenie przez uczniów na początku ich drogi edukacyjnej przydatnych nawyków, które pomogą im radzić sobie z własnymi sprawami i lepiej budować relacje z innymi. Podejmowane działania mają na celu uczyć dzieci samodyscypliny, systematyczności, dążenia do obranego celu oraz eliminację przemocy. Zajęcia zostały zaplanowane na 7 miesięcy bieżącego roku szkolnego.

 

Podczas pierwszego spotkania uczniowie poznali zwierzęcych bohaterów – mieszkańców osady Siedem Dębów. Oglądały zdjęcia z zasobów internetowych i przedstawiały własne skojarzenia. Następnie kolorowały ich wizerunki, a potem umieszczały je na dużym plakacie-drzewie. Kolejne trzy spotkania październikowe skoncentrowane były na treści pierwszego opowiadania i nauce pierwszego nawyku. Bohaterem był wiewiór Witek, który się nudził. Dopiero spotkanie z babcią Ali uświadomiło mu, że to my jesteśmy odpowiedzialni za nasze myśli, słowa i wybory. Dzieci wykonały serduszka origami jako prezent dla bliskiej osoby, uczyły się przeliczania kolorowych wiewiórek, wzięły udział w zabawach ruchowych. Dowiedziały się, do czego mogą służyć stare gazety, by przepędzić nudę, przeglądając strony jednej  z książek  p. Joanny Krzyżanek. Narysowały też na karteczkach swoje własne sposoby, a prace otrzymały formę klasowej książeczki-harmonijki.

 

Dorota Szczepaniak

Ewa Walczak

Gabriela Kugiejko

Program „7 nawyków szczęśliwego dziecka”