19 marca 2019

Podczas lutowych spotkań uczniowie klas 0 a i b przyswajali sobie czwarty nawyk. Przewodniczką po nim była panna Lilka Skunks. Miała jedno pragnienie - chciała posiadać ogródek warzywno-owocowy. Jednak jej mama, przerażona perspektywą dodatkowej pracy, odmówiła. Nie pojawiły się jednakże zachowania znane nam na co dzień w naszych domach - płacz, tupanie, trzaskanie drzwiami, rzucanie się na łóżko, humory, obrażanie się…Lilka zastosowała bardzo przydatną strategię: wygrana-wygrana. To ona pozwala unikać wcześniej opisanych zachowań. Zrozumiała obawy mamy i napisała do niej list, w którym wyliczyła, co sama zrobi, by mama miała niewiele pracy. Przy pomocy rodziny i determinacji Lilki ogródek został założony, a ona tygodniami ciężko pracowała. Efektem były zbiory dorodnych warzyw i pysznych truskawek.

 

Nawyk wygrana-wygrana uczy myślenia o potrzebach innych oraz co zrobić, by obie strony były zadowolone. Wymaga oczywiście umiejętności współpracy i kompromisu.

 

W ramach zajęć dzieci pod okiem swych pań założyły hodowlę roślinek, posadziły nasiona ogórków, fasoli, bazylii, koperku, rzeżuchy. Obserwacje były zapisywane na karcie wniosków. Uczniowie także projektowali własne ogródki, kolorowali, przeliczali, poszerzali słownictwo dotyczące warzyw i owoców.

Przedszkolaki ćwiczą nawyki szczęśliwego dzieciństwa